مفاهيم و اصطلاحات مقدماتي آموزش سه تار

آموزش رايگان سه تار ، سه تار ، دانلود فيلم آموزش سه تار ، دانلود كتاب آموزش سه تار ، خريد آموزش سه تار ، آموزش سه تار رايگان

مفاهيم و اصطلاحات مقدماتي آموزش سه تار

در اين درس مقدمات ورود به اين دوره برايتان تشريح شده كه لازم است به دقت مطالعه نمائيد،

مفاهيم و اصطلاحات مقدماتي آموزش سه تار

اگر شما در ابتداي راه موسيقي هستيد شايد اين درس برايتان سنگين باشد، ولي نگران نباشيد، بزودي اين مفاهيم برايتان قابل فهم و شيرين خواهد شد. بازهم مي گوئيم كه در ابتداي راه موسيقي صبوري لازم است كه بايد توسط هنرجو خرج شود.

هنر موسيقي: هنر بيان احساسات به وسيله صداهاست كه مهمترين عوامل تشكيل دهنده موسيقي صدا و ريتم هستند.

حامل: پنج خط افقي و موازي كه نت ها را بر روي و بين خطوط آن مي نويسيم.

اعدادي كه روي خطوط نوشته شده، نشانگر ترتيب خطوط مي باشند.

كليد: علامتي است كه نام و موقعيت نت ها را مشخص مي كند.

كليدهائي كه در موسيقي بكار مي روند:

كليد دو                                  كليد فا                              كليد سل

 

كليد سل : مبنايش خط دوم حامل پنج خطي است و با كليد سل نتي كه بر روي خط دوم حامل پنج خطي قرار مي گيرد سل ناميده مي شود و بقيه نت ها (چه بالاتر و چه پايين تر) به نسبت آن شناخته مي شوند.

نام نت ها عبارتند از :       دو      ر        مي     فا      سل    لا      سي

براي ياد گيري و به خاطر سپردن نت ها بر روي خطوط حامل بهتر است در ابتدا بطور جداگانه نت هاي روي خطوط و سپس نت هاي بين خطوط را به خاطر بسپاريد.

نت هائي كه روي خطوط حامل نوشته مي شوند عبارتند از:

نت هائي كه بين خطوط حامل نوشته مي شوند:

 

و دو نتي كه زير خط اول و بالاي خط پنجم حامل نوشته مي شوند:

در اينجا تمامي نت هايي كه بر روي حامل پنج خطي قرار ميگيرند به ترتيب نشان مي دهيم:

 

براي ترسيم نت هاي بم تر و زيرتر در حامل پنج خطي از خطوط اضافي استفاده مي كنيم.

 

خطوط اضافي: خطي است كوچك و افقي كه در زير و بالاي حامل رسم مي شود.

 

تصوير بالا تمامي نت هايي كه آموختيد را به ترتيب نشان مي دهد.

 

در يك قطعه موسيقي معمولا تمامي نت ها داراي كشش هاي مساوي و مشابه نيستند، بلكه كشش ها متفاوت و متنوع اند.

براي نشان دادن امتداد كششهاي نت ها در موسيقي هفت شكل بكار مي رود:

آموزش سه تار | آموزش تار

وقتي دو يا چند نت چنگ، دولاچنگ، سه لاچنگ و يا چهارلاچنگ در كنار يكــديگر قرار گيرند معمولا به اين صورت رسم مي شوند:

 

سكوت: در طي اجراي يك آهنگ گاه لازم است كه موسيقي براي لحظه اي ساكت شود.

علامت هاي سكوت نيز مانند علامات نت ها داراي شكل ها و ارزش هاي گوناگوني مي باشند كه عبارتند از:

سكوت چهارلاچنگ    سكوت سه لاچنگ   سكوت دولاچنگ    سكوت چنگ       سكوت سياه  سكوت سفيد     سكوت گرد

 

موسيقي ضربي: تشكيل شده از تقسيم هاي زماني مساوي است ولي موسيقي بدون ضرب چنين نيست، همچون گوشه هاي رديف موسيقي ايران كه اكثرا فاقد وزن و ريتم مي باشند، و اصطلاحا به اين نوع موسيقي، موسيقي آوازي گفته مي شود.

ميزان هاي هر قطعه ضربي را به صورت كسر مي نويسند.

مانند : 6/16   ,   6/8   ,   4/4   ,   3/2   ,   2/4  و . . . . .

هر يك از ميزان هاي موسيقايي داراي تعدادي ضرب است و معمول ترين ميزان ها عبارتند از: ميزانهاي دو ضربي ، سه ضربي و چهار ضربي.

كسر ميزان : عدد صورت در كسر ميزان نشان دهنده تعداد واحد ضربه در هر ميزان است و عدد مخرج ارزش زماني هر واحد ضربه را مشخص مي كند و معلوم مي كند كه نت گرد به   8 , 4 , 2يا  16تقسيم شده است.

به طور مثال در كسر 4/4 عدد صورت نشان مي دهد كه در هر ميزان چهار واحد ضربه وجود دارد و عدد مخرج نشان مي دهد نت گرد برعدد 4 تقسيم شده و هر واحد ضربه در كسر 4/4 برابر با ارزش زماني سياه مي باشد.پ

به طور كلي ميزان ها به سه دسته تقسيم مي شوند: ميزان هاي ساده ، تركيبي و لنگ.

در اين دوره آموزشي با برخي از ميزان هاي ساده و تركيبي آشنا خواهيد شد.

براي مثال در پايين صفحه 3 ميزان در كسر ميزان 2/4 نوشته شده است، كه در آن خط ميزان، ميزان، ضرب هاي هر ميزان و دولاخط پايان را نشان داده ايم.

 

ميزان            خط ميزان        ميزان            خط ميزان              ميزان

دولاخط پايان   ضرب دوم   ضرب اول         ضرب دوم         ضرب اول          ضرب دوم      ضرب اول

 

كسر ميزان هاي دو ضربي ساده عبارتند از:

در هر ميزان دو واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني سفيد      2/2

در هر ميزان دو واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني سياه       2/4

در هر ميزان دو واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني چنگ    2/8

كسر ميزان هاي سه ضربي ساده عبارتند از:

در هر ميزان سه واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني سفيد     3/2

در هر ميزان سه واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني سياه      3/4

در هر ميزان سه واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني چنگ     3/8

 

و كسر ميزان هاي چهار ضربي ساده عبارتند از:

در هر ميزان چهار واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني سفيد       4/2

در هر ميزان چهار واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني سياه         4/4

در هر ميزان چهار واحد ضربه و هر واحد ضربه با ارزش زماني چنگ       4/8

 

موسيقي اصيل ايراني متشكل از هفت دستگاه و پنج آواز اصلي مي باشد كه متفاوت بودن فواصل و حالاتشان آنها را از يكديگر متمايز مي سازد.

دستگاه ها عبارتند از:

شور    ماهور    سه گاه    چهارگاه    راست و پنجگاه    نوا    همايون

و آوازها عبارتند از :

دشتي    ابوعطا    بيات ترك (زند)   افشاري    بيات اصفهان

جاي نت ها و نام آنها بر روي دسته ساز :

در صفحه رو به رو مشاهده مي كنيد كه نت هاي اصلي به وسيله دايره مشخص شده و بقيه نت ها، نت هاي فرعي مي باشند.

نت هاي ( مي و فا آموزش سه تار) و همين طور (سي و دو ) در مجاورت يكديگر مي باشند و بين آنها نت فرعي وجود ندارد.

دقت داشته باشيد، اسامي نت هاي سيم دوم در صورتي كه كوك آن (سل) باشد بدين گونه كه نوشته ايم خواهد بود و با تغيير كوك سيم دوم، اسامي نت هاي آن نيز تغيير خواهد كرد، ولي اسامي نت ها بر روي سيم اول ساز هميشه به همين گونه كه نوشته شده است مي باشد.

 

اسامي نت هاي سيم اول

دو

ر كرن

ر

مي بمل

مي كرن

مي

فا

سل بمي

سل كرن

سل

لا بمل

لا كرن

لا

سي بمل

سي كرن

سي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.